Koperek ogrodowy

Świeże liście koperku dodaje się do sałatek, ugotowanych ziemniaków, ryb, zup, chłodników, ślimaków, masła, sosów, dipów, majonezu, faszerowanych jaj, papryki, pomidorów, serka białego, topionego… Można zrobić również sos koperkowo-czosnkowy i dodawać do potraw mięsnych. Koperkiem możemy udekorować podane mięsa, ziemniaki, sałatki i potrawy z makaronem. Koperek traci swój smak w wysokich temperaturach, więc zawsze dodaję go do gotowanych potraw w ostatniej chwili. Gdy w ogrodzie mamy dużo liści koperku możemy go zebrać i ususzyć. Suszony koperek traci właściwości smakowe, wiec wolę go zamrozić na kilka miesięcy w plastikowym pojemniczku.

Umyty i osuszony koper siekam na drobne kawałeczki.

Wsypuję do małego plastikowego pudełeczka z pokrywką.

Warto jest często stosować koperek, ponieważ jest to roślina zielarska łagodząca wiele dolegliwości. Ma właściwości obniżające ciśnienie krwi, oczyszczające, moczopędne, uspokajające, poprawia trawienie i apetyt. Herbatka z kopru zalecana jest dla kobiet karmiących ponieważ zapobiega kolkom u dzieci i przyśpiesza produkcję mleka. Koper zawiera witaminy C, D, E, B1, B2, B3, B5, B6, B12, H, K i prowitaminę A. Jest zasobny w sole mineralne, wapń, fosfor, żelazo, mangan, potas, sód, cynk, miedź i proteiny. Koper zwiera również błonnik, który jest korzystny dla optymalnego zdrowia pokarmowego. Jego właściwości bakteriobójcze są podobne do czosnku i ma same zalety, dlatego warto go stosować.

simplelife